Het belang van Sales voor organisaties

Sales is een vak apart en wordt vaak gezien als een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Verkoop staat gelijk aan omzet en omzet dekt uitgaven. Het vermogen van een bedrijf om zijn kosten te dekken (en zelfs winst te maken) creëert stabiele operaties en mogelijkheden tot groei. Sales heeft een directe invloed op het succes van een organisatie. Hoe lever jij als verkoper een (directe) bijdrage aan het bedrijfsresultaat en groei?

Conversies van leads

Verkopers spelen in op de behoeften van de klant met een product of de dienst die aan die behoefte voldoet. Vaak hebben verkopers te maken met reeds opgewarmde prospects die een bekend bewustzijn van het bedrijf hebben door marketing- en advertentie-inspanningen. Het is de taak van de verkoper om de deal te sluiten door meer informatie te introduceren en in te spelen op de behoefte.

Omdat verkopers rechtstreeks contact hebben met de potentiële klant, hebben ze het voordeel dat ze de persoonlijke behoefte in kaart kunnen brengen en in het verkoopgesprek het aanbod kunnen afstemmen op deze behoefte. Dit is vaak aantrekkelijk voor klanten, omdat zij de verkoper als de expert kunnen zien, wat geloofwaardigheid en dus vertrouwen opbouwt. meer bedrijven ontdekken het belang van een netwerk als het gaat om het aantrekken van nieuw talent. Uit onderzoek is gebleken dat personeel dat wordt aangetrokken via het eigen netwerk vaak meer betrokken is bij de organisatie. Dit heeft dan weer een positieve uitwerking op het verloop van personeel. Steeds meer bedrijven maken daarom gebruik van een beloningsysteem waarbij een werknemer die een goede kandidaat aanlevert een leuke bonus kan verwachten.

Bedrijfsgroei

Verkoop speelt een sleutelrol bij het opbouwen van loyaliteit en vertrouwen bij klanten. Vertrouwen en loyaliteit zijn de belangrijkste redenen waarom een klant kiest een bedrijf aan te bevelen of online een goede recensie van een product of dienst te schrijven.

Aanbevelingen en beoordelingen zijn altijd gewaardeerd door prospects en klanten, omdat ze afkomstig zijn van een derde partij en de perceptie is dat de beoordelingen en aanbevelingen onafhankelijk zijn van de verkoper en daarom meer geloofwaardigheid hebben. In het digitale tijdperk zijn ze extreem invloedrijk, vanwege het bereik en de kracht van sociale- en online media. Dit kan grote impact hebben op de groei van het bedrijf door een verhoogde naamsbekendheid en verkoop.

Gestructureerd opschalen

Sales is belangrijk om groei te structureren en een bedrijf op te schalen. Wanneer de salesafdeling een kwartaal lang de doelen bereikt, kan er een teamlid (of meerdere) worden toegevoegd en doelen worden verhoogd. Door een goed beeld te hebben van de inkomsten van één salesmedewerker en de kosten van de backoffice, accountbeheer en productontwikkeling, wordt een gecontroleerd bedrijf gecreëerd. Het vermogen om weloverwogen beslissingen te nemen en tegelijkertijd de groei effectief te sturen is een groot voordeel voor elk bedrijf.

Sales en productontwikkeling

Verkopers handelen rechtstreeks met klanten en horen de eisen en pijnpunten die horen bij hun product of dienst. Feedback op klantwensen is waardevol voor productontwikkelingsteams. Door naar de klant te luisteren en aanpassingen aan te brengen op basis van feedback, kan de verkoop toenemen, terwijl de relatie en het klantvertrouwen worden versterkt. Soms zal een kleine aanpassing op basis van feedback de verkoopcijfers aanzienlijk verhogen. Verkopers kunnen tijdens de validatiefasen van de ontwikkeling ook nieuwe producten en diensten aan hun bestaande pijplijn toevoegen.

Klantbehoud

Verkopen is persoonlijke interactie tussen mensen, wat een krachtig iets is. Onderschat nooit de persoonlijke band tussen twee mensen en het mogelijke effect hiervan op de reputatie van een merk. Uitstekende verkopers zijn degenen die niet alleen de verkoop doen, maar ook een langdurige impact op de klant hebben. Langdurige klantrelaties leiden tot herhaalde aankopen en een verbeterde reputatie van een bedrijf.

Een van de sleutels tot klantbehoud is het doen van verkoopopvolgingen. Het opzetten van after-salesgesprekken is een geweldige manier om een positieve relatie te onderhouden en op te bouwen. Het geeft de klant de gelegenheid om feedback te geven over hun ervaring met het product of de dienst. Het is voordeliger om klanten te behouden dan om nieuwe te winnen, dus zorg goed voor uw bestaande klanten.

 

Concluderend is de kracht van sales noodzakelijk in het voortdurende succes van een organisatie. Profiteer van de impact die verkoop kan hebben, niet alleen op de omzet, maar ook op de merkreputatie, klantbehoud op lange termijn en bedrijfsgroei. Dit kan een organisatie realiseren door de juiste sales professionals aan te trekken.

DEFINE kan helpen bij het vinden van het juiste salestalent voor de realisatie van groei en succes!

Deel insight